Investeren in menselijk kapitaal is win-winsituatie

Investeren in menselijk kapitaal is win-winsituatie

Vitale werknemers. Het is dé wens van iedere werkgever. Vitaliteit staat garant voor een hoge mate van tevredenheid, bevlogenheid en betrokkenheid van mensen. Ramon Deenen van Brauer Groen hecht veel waarde aan duurzame inzetbaarheid van zijn werknemers. Daarom heeft hij de handen ineengeslagen met trainer Dirk Driessen van PlayX. Een samenwerking die Brauer Groen als mens en organisatie letterlijk in beweging heeft gezet.

De behaalde resultaten zijn indrukwekkend. In gesprek met O.Venlo vertelt Ramon Deenen van Brauer Groen over de samenwerking met Dirk Driessen van PlayX en waarom investeren in de vitaliteit van werknemers loont.

Wanneer werd het voor u echt duidelijk dat u moest gaan investeren in de vitaliteit van uw werknemers?
‘Door het fysiek zware beroep dat wij beoefenen, was er altijd wel de nodige aandacht voor vitaliteit van de medewerkers. Toen we vorig jaar echter geconfronteerd werden met een flink aantal collega’s met fysieke én mentale klachten, voelde ik meer dan ooit de wens en urgentie om in te zetten op de gezondheid van onze mensen. Nu, tot aan hun pensioen én daarna! In 2021 ben ik zelf begonnen met personal training. Dit omdat ik meer balans wilde vinden in mijn eigen leefstijl. Na positieve verhalen over PlayX te hebben gehoord, heb ik Dirk benaderd om mij op sleeptouw te nemen. Dit wilde ik ook graag voor mijn personeel en zo is de bal gaan rollen.’

Hoe bent u gaan investeren in de vitaliteit van uw werknemers?
‘Mijn eigen enthousiasme en tevredenheid over personal training maakten dat ik Dirk heb gevraagd om mede invulling te geven aan het vitaliteitsplan van Brauer Groen. Na de inventarisatie van de belangstelling onder het personeel hebben we, in samenwerking met Dirk, een informatieve bijeenkomst georganiseerd die als ware eyeopener diende. Daarna is er een succesvolle pilot gedraaid en konden we definitief van start.’

Wie is Dirk Driessen en wat doet hij concreet met Brauer Groen?
‘Hij is eigenaar van PlayX, een outdoor/beweegaanbieder die wekelijks op locatie werknemers fysiek en mentaal traint. Iedere donderdagmiddag om 17.00 uur staat hij bij ons klaar met een nieuwe training. De diversiteit in trainingen i.c.m. maatwerk in geval van fysieke klachten maakt dat de drempel om deel te nemen erg laag is. Na het werk pakt men een stuk fruit in de kantine, wordt de sportoutfit aangetrokken en start de training. Het samen sporten met collega’s wordt als zeer prettig ervaren en komt de teamspirit ten goede. PlayX beschikt ook over een in-house marketing agency: een team van marketingspecialisten houdt zich bezig met vitaliteit binnen organisaties en met de vraag hoe hieraan vanuit diverse perspectieven invulling te geven en dit concept te vermarkten. Een concept waarbij sport en marketing hand in hand gaan, erg tof!’

U heeft laten zien dat vitaal leiderschap een mooie positie heeft binnen uw organisatie. Welke adviezen kunt u onze lezers hierover meegeven?
‘Ik denk dat we steeds bewuster zijn van het feit dat gezondheid niet vanzelfsprekend is. Je leeft maar één keer, dus doe dat goed. Ik vind dat we als werkgever, naast het bieden van een gezonde werkplek, de taak hebben om werknemers te motiveren om ook buiten het werk fit en actief te blijven. Sinds wij actiever in zijn gaan zetten op vitaliteit, zijn onze mensen meer gaan bewegen buiten hun werk, minder of zelfs gestopt met roken en op hun eetpatroon gaan letten. Voor ons heeft vitaliteit, mede dankzij PlayX, een vooraanstaande, vaste plek in de organisatie gekregen!’

Translate »