Jonge logistieke diensverlener kiest voor maatwerk zonder vaste menukaart

Jonge logistieke diensverlener kiest voor maatwerk zonder vaste menukaart

De BF Global Group is een relatief jonge logistieke dienstverlener die sinds 2012 actief is. Een onderdeel van deze Group is BF Global Warehouse BV. In 2022 koos het bedrijf voor een uitbreiding van de activiteiten in Belfeld, waar het tegenwoordig vanuit een 38.000m2 groot distributiecentrum actief is.

‘Onze slogan luidt: We take it personally.’

“In Venlo hadden we de beschikking over 12.000 vierkante meter maar onze klanten hadden meer en wij wilden groeien”, zo verklaart Roy Hanraets, director warehouse operations. “Bovendien merken we dat dankzij deze locatie meer partijen uit het zuiden van de provincie ons makkelijker weten te vinden. We zijn klaar voor de toekomst, kunnen verder groeien en indien nodig nog extra ruimte creëren. Natuurlijk hebben we altijd een aantal vierkante meter of stelling-locaties vrij dus partijen kunnen ons benaderen. Wij beschikken in Belfeld over onder andere 35.000 palletlocaties, mezzanine en voldoende vloerruimte.”

Warehouse Management Systeem
BF Global Group verzorgt transport over de weg, zee en in de lucht en natuurlijk de warehouse activiteiten. Behalve Belfeld is er nog een locatie in Raamsdonksveer met 6.000 vierkante meter. Bij beide warehouses is het mogelijk om goederen voor korte of langere tijd op te slaan. Het is mogelijk om zendingen op juistheid, kwaliteit en hoeveelheid te controleren, te laten sorteren en opnieuw te verpakken. Met behulp van het eigen WMS bestaat de mogelijkheid om voorraden bij te houden, voortgang van orders te controleren en online bestellingen te verwerken. “Dit biedt de klant de mogelijkheid hun complete voorraad efficiënt te laten beheren”, aldus Hanraets.

‘BF Global Group verzorgt transport over de weg, zee, in de lucht en natuurlijk de Warehouse activiteiten.’

Geen standaard menukaart
Voor de in Tegelen woonachtige Hanraets is het prettig om ook regionaal actief te zijn. “We werken regelmatig samen met concollega’s en lokale leveranciers. Het is mooi om elkaar te helpen. Natuurlijk hebben we veel verschillende klanten: nationaal en internationaal, maar ook variëren ze in omvang en qua producten. Bijvoorbeeld solarproducten, sportartikelen, kookgerei, speelgoed of zorghulpmiddelen. Je kunt het zo gek niet bedenken of het komt hier voorbij.” Behalve de vaste taken als logistiek dienstverlener is op de locatie in Belfeld tevens een e-fulfilment operatie draaiende. Wij vragen altijd naar de wensen van de klant. Ook als iets niet lukt, dan geven we dat eerlijk aan. Klanten krijgen geen standaard menukaart aangeboden. Wij verzorgen diverse value added services waar partijen gebruik van kunnen maken. Sommige bedrijven nemen contact met ons op met de vraag of ze een bepaalde hoeveelheid pallets hier voor langere periode mogen plaatsen. Van andere klanten komen producten binnen, worden deze gesorteerd en zijn ze een halve dag later weer weg. Onze partners kunnen kiezen uit diverse mogelijkheden.”

Om de aanpak van deze logistieke dienstverlener concreter te maken, geeft Hanraets een praktijkvoorbeeld. “Wij kunnen producten ophalen in China, opslaan in Belfeld, ze ver- of bewerken en vervolgens uitleveren aan hun klanten. Dat kan een winkel in Parijs zijn of een fabriek in Engeland. Nee, wij hebben geen eigen trucks op de weg. Wij zijn een expediteur en werken samen met exclusieve partners.”

‘De krachtig van branded content is het vermogen mensen te raken en ze te betrekken bij jouw merk’

Team
Tot die partners behoren ook een aantal uitzend-organisaties. We weten vaak in de ochtend niet wat we in de avond moeten doen, dat betekent snel schakelen; ook met uitzendkrachten. Gelukkig beschikken wij over voldoende FTE’s en verder over mensen met een variabel contract. Deze medewerkers zijn flexibel inzetbaar en dat is in deze sector erg belangrijk. Bovendien kiezen velen daar bewust voor. De ene persoon wil graag in de middag werken, een ander draait liever een avonddienst of kiest voor de nachtelijke uren. Ieder heeft zijn eigen voorkeur om werk en privé in balans te hebben. Als ze een keer iets langer moeten doorwerken, klaagt niemand. Want een andere keer kunnen ze weer iets eerder naar huis. Daarnaast werken wij met een cross training programma zodat mensen op meerdere afdelingen inzetbaar zijn.”

Open platte organisatie
Zoals eerder benoemd beschikt de BF Global Group over een groot netwerk. “Wij zijn een jong bedrijf en vaak ontstaan nieuwe contacten dankzij mond-tot-mondreclame. Onze slogan luidt niet voor niets ‘We take it personally.’ Alles wat we doen, doen we oprecht.” Volgens Hanraets is het hele team ook bezig om te kijken hoe het bepaalde operaties slimmer kan inrichten. “Alle 170 medewerkers van de BF Global Group zijn daarbij belangrijk. Daarvan zijn er een kleine 70 binnen het warehouse actief. Dit is een platte, open organisatie waarbij iedereen tot de hoogste baas eenvoudig bereikbaar is. Dat draagt bij aan een prettige werksfeer. Ik ben hier nu acht jaar in dienst en de meeste oud-gedienden zijn hier nog steeds met veel plezier aan het werk. Daar zijn we trots op! We zitten hier meerderde uren per dag bij elkaar op de lip. Dan is het belangrijk om regelmatig een geintje te maken, maar ook om elkaar wakker te schudden. Daarbij laten we wel iedereen in zijn of haar waarde. Onze mensen hebben lol in hun werk. Dat is essentieel.”

Roy Hanraets
De in Tegelen geboren en woonachtige Roy Hanraets is getrouwd, heeft een dochter van 17 en een zoon van 20. Hij is sinds december 2016 in dienst bij BF Global. “Ik heb diverse vakgerichte opleidingen gedaan en natuurlijk veel in de praktijk geleerd bij verschillende bedrijven. Eigenaar Fons Verbunt benaderde mij acht jaar geleden met de vraag om in Venlo een warehouse op te zetten, dus inrichten en operationeel maken. Er was meteen een klik en dat goede gevoel deed me overhalen om voor Fons en zijn BF te kiezen en dat heeft ons gebracht waar we nu zijn”

Echte hobby’s heeft Hanraets niet, hij geniet vooral van leven en plukt de dag. “Ik wandel veel met onze hond of ga fietsen met mijn vrouw of vrienden. Verder bezoeken we soms het theater, ik hou van lekker uit eten of gewoon een terrasje pikken. Zo kan ik prima ontspannen en BF is natuurlijk ook wel een klein beetje een hobby.”

www.bfglogistics.com

TEKST: ROB BUCHHOLZ • FOTOGRAFIE: BRAM BECKS

Translate »