LEAN HR: kent als geen ander het verschil tussen beschikbare kandidaten en geschikte kandidaten

LEAN HR: kent als geen ander het verschil tussen beschikbare kandidaten en geschikte kandidaten

In 2023 vierde LEAN HR het 10-jarig jubileum. Een belangrijke stap bij dit lustrum was de opening van de derde vestiging. Na Roermond en Sittard koos deze specialist op het gebied van recruitment marketing voor een locatie op de Deken van Oppensingel in Venlo.

“Wij hebben de ambitie om dé speler op het gebied van arbeidsbemiddeling in Limburg te zijn”, zo trapt Jop Theunissen het gesprek af. De teamlead van de Venlose vestiging vertelt samen met operations manager Twan Bongers over de unieke aanpak waarbij het gaat om communities. Bij deze strategie staan de potentiële kandidaten, werknemers en de diverse bedrijven centraal.

Maakindustrie en logistiek
Het begon dus in 2013 op een zolderkamer in Roermond, waar eigenaar William Bremmers en zijn toenmalige compagnon de werkwijze van LEAN HR ontwikkelden. Het aantal medewerkers en vestigingen nam vervolgens toe. Inmiddels bemiddelt LEAN HR meer dan 1000 mensen per jaar succesvol naar een volgende stap in hun carrière. Waarom in 2023 de keuze voor Venlo? Bongers: “Dit is strategisch gezien een heel interessante markt. Wij zijn in vier segmenten actief: industrie, logistiek, techniek en office. Onder andere de maakindustrie en logistiek zijn in deze omgeving ruimschoots vertegenwoordigd.”

‘Wij bouwen communities’

Wij kennen jou gewoon beter
In het afgelopen decennium werden ook Theunissen en Bongers lid van het team. Zij leerden dat de functie en werkplek medebepalend zijn voor levensgeluk en kwaliteit van leven. Bij LEAN HR gaat het om aandacht voor het individu en let men sterk op persoonlijke achtergronden zoals familie, hobby’s en de reden van keuzes in het leven. “Het gaat erom dat wij deze personen op duurzame wijze naar de volgende stap begeleiden. Dat is bepalend voor de kracht en groei van zowel de kandidaat als het bedrijf. Passen beiden bij elkaar? Het gaat namelijk om zoveel meer dan opleidingen en werkervaring”, aldus Theunissen.

Communities
Het tijdperk van post & pray om voldoende kandidaten is volgens Bongers en Theunissen echter voorbij. Dus simpelweg een vacature plaatsen en wachten tot kandidaten zich melden gebeurt niet meer. Een bedrijf moet werken aan de eigen naamsbekendheid en daarnaast heel actief binnen de gewenste doelgroep op zoek gaan. Met andere woorden: elke organisatie dient te werken aan de eigen Unique Selling Points (USP’s). Bij LEAN HR kennen ze die doelgroep en slagen ze er  daarom in om dé geschikte kandidaat aan te bieden. “Wij denken in communities”, zo verklaart Bongers. “Die verschillen per doelgroep. Ieder heeft zijn eigen kenmerken. Wij bezoeken bedrijven en vragen naar hun USP’s. Vervolgens proberen wij de beschikbare talenten en kandidaten te prikkelen om voor een bepaalde organisatie te kiezen. Bedrijven kunnen vervolgens op verschillende wijze kennis maken met de kandidaten in de community, via reguliere sollicitatiegesprekken, open dagen of online. Wij bouwen dus niet alleen communities, maar vermarkten tevens de USP’s om geschikte kandidaten te vinden.”

Duurzame arbeidsrelatie
“Wij kennen als geen ander het verschil tussen beschikbare en geschikte kandidaten”, zo vat Bongers de aanpak van LEAN HR kort maar krachtig samen. “Voor organisaties die een duurzame arbeidsrelatie willen opbouwen is het beter de geschikte kandidaat te vinden. Een persoon die past bij de bedrijfscultuur en op lange termijn van toegevoegde waarde blijft. In deze aanpak schuilt onze kracht.” Het is een werkwijze waar het van oorsprong Roermondse bureau de afgelopen tien jaar hard aan heeft gewerkt. Daarbij had het altijd oog voor de toekomst, trends in arbeidsmarkt, terugkijken om lessen uit het verleden te trekken en de dienstverlening verder aan te scherpen, indien nodig te verbeteren. Het team van LEAN HR zag in die eerste tien jaar hoe hun kandidaten zich ontwikkelden van schoolverlaters tot steunpilaren binnen de organisatie waar ze actief waren.

‘Het gaat namelijk om zoveel meer dan opleidingen en werkervaring.’

Intakegesprek
Het gaat er dus om een strategie te ontwikkelen van plan naar praktijk. Recruitment marketing is in de afgelopen tien jaar een specialisme geworden waar LEAN HR zich in heeft gespecialiseerd om maatwerk aan bedrijven te bieden. Theunissen vertelt hoe ze met kandidaten aan de slag gaan. “Het begint met een intakegesprek. Daarvoor nemen we echt de tijd om eerder genoemde punten rustig te bespreken. Welke functie of bedrijf past bij deze kandidaat? Waar wordt deze persoon echt gelukkig van?” Bongers vult zijn collega aan. “In de afgelopen jaren hebben we dankzij deze aanpak veel data kunnen verzamelen van diverse doelgroepen zoals heftruckchauffeurs, procesoperators en monteurs. Dat geeft ons de juiste informatie om heel efficiënt deze doelgroep te activeren. Dankzij deze aanpak kunnen wij vacatures omzetten in wervingsprofielen en spreken wij tevens de taal van deze doelgroep. Daarom krijgen deze mensen het gevoel dat ze hier in een warm bad stappen.”

Onderscheidend ten opzichte van een regulier marketingbureau
Het blijft echter niet bij een uitgebreid intakegesprek. LEAN HR blijft hun kandidaten na plaatsing zeker zes tot twaalf maanden volgen. In die periode vinden evaluatiegesprekken plaats, maar ook een eventuele planning over opleidingen. Alles met het doel om waarde toe te voegen aan de carrière van een medewerker en het succes van de organisatie waar hij of zij werkzaam is. “Ook dat is maatwerk”, aldus Bongers. “Gaat het om een certificaat voor een heftruckchauffeur of VCA, een taalopleiding, een Operator A of B opleiding, of het verkrijgen van een logistiek paspoort. De kandidaten variëren van ongeschoold tot mensen met een hbo- of wo-opleiding. Dankzij deze verschillende vormen van maatwerk verwachten wij door te groeien en in 2026 een dominante speler te zijn op het gebied van community recruitment en arbeidsbemiddeling in Limburg.”

LEAN HR Venlo
Deken van Oppensingel 13, 5911 AA Venlo
T. 077 230 00 75
E. info@leanhr.nl

www.leanhr.nl

TEKST: ROB BUCHHOLZ • FOTOGRAFIE: BRAM BECKS

Translate »