Marktkansen voor gezonde inhoudsstoffen in voeding

Marktkansen voor gezonde inhoudsstoffen in voeding

Groenten en fruit zijn gezond, dat weten we allemaal. Ze zitten boordevol vezels, vitaminen en mineralen. Er zitten nog duizenden stoff en in die de gezondheid van de mens kunnen bevorderen. Maar hoe vind je die handige inhoudsstoff en en hoe kun je ze op een slimme manier vermarkten?

Met voeding kun je ervoor zorgen dat mensen langer gezond blijven. Maar dan moet die voeding wel precies die inhoudsstoff en bevatten die de gezondheid bevorderen. Bedrijven en onderzoekers gingen tijdens het webinar ‘Marktkansen voor gezonde inhoudsstoff en in voeding’, georganiseerd door het Sustainable Food Initiative, Brightlands Campus Greenport Venlo en Topsector Agri&Food, met elkaar in gesprek over de voeding van morgen: hoe kun je met elkaar de kansen benutten?

Productontwikkeling
Op Brightlands Campus Greenport Venlo doet het Centre for Healthy Eating and Food Innovation (HEFI) onderzoek naar het voorkomen en behandelen van gezondheidsproblemen door voedingsinnovaties. Onderzoeker Freddy Troost houdt zich bezig met het ontwikkelen van voedingsproducten specifi ek voor ouderen, mensen met suikerziekte, mensen met overgewicht, sportvoeding of specifi eke patiëntengroepen zoals mensen met tarwe- of melkintoleranties. ‘We kijken hoe we voeding eff ectief als behandeling en preventie kunnen inzetten en of de bedrijven met deze kennis nieuwe producten kunnen ontwikkelen.’

Binnen het HEFI loopt nu een onderzoek naar de inhoudsstoff en in fruit. ‘Hoe gezond is fruit en welke stoff en zorgen daarvoor? En kunnen we de concentratie van deze gezonde stoff en in fruit vergroten, via teelt of andere innovatietechnieken? Ook de reststromen nemen we mee: die kunnen ingezet worden om ingrediënten te winnen. Hier rollen uiteindelijk functionele voedingsproducten uit voor mensen met overgewicht: er is wereldwijd een grote markt voor dit Limburgse superfruit.’

Mushroom pharmacy
Voor ondernemers Jan Klerken en Marcel Dings zijn inhoudsstoffen belangrijk bij hun productontwikkeling. Jan Klerken van Scelta Mushrooms (Venlo) heeft vanuit nieuwsgierigheid het DNA van de champignon laten ontrafelen. ‘Als ik weet wat de inhoudsstoffen zijn van de champignon, dan weet ik wat ik ermee kan.’

Hij noemt het een mushroom pharmacy, een apotheek van champignon. Het bedrijf heeft inmiddels met drie inhoudsstoff en business ontwikkeld. ‘De champignon kent 5000 inhoudsstoff en. Er zitten nog heel veel stoff en in die we straks met twee handen gaan aanpakken en waarvan wij producten gaan maken, bijvoorbeeld voor de cosmetische industrie.’ De Limburgse ondernemer is al jaren bezig met onderzoek naar de champignon. Hij ziet een enorme ontwikkeling rondom vitamines, proteïnes, inhoudsstoff en en uitgangsmateriaal (mycelium). Zijn advies voor collega-telers: kies een weg waarmee je snel kunt vaststellen wat voor inhoudsstoff en er in je product zitten, doe literatuuronderzoek, kijk wat er beschikbaar is en ga met dat extract aan de slag.

Vitamine C
Aardbeienteler Marcel Dings (Belfeld) heeft met zeven collega-telers onderzoek laten doen naar het verhogen van de gezonde inhoudsstoff en in aardbeien door hightech toepassingen. ‘We onderzoeken wat voor eff ect het traditionele sont-t licht, LED of alleen natuurlijk licht heeft op het vitamine C-gehalte in de aardbei. Zo zouden we hard kunnen maken dat we ’s winters aardbeien met een bepaald lichtspectrum kunnen telen die een nóg hoger gehalte hebben dan de aardbeien in het traditionele seizoen.’

Het volledig laten uitpluizen van het DNA van de aardbei om tot een compleet biometrisch paspoort te komen, is volgens Dings nu nog niet nodig. ‘Het meten van het vitamine- en suikergehalte is voor ons nuttig. We moeten het in de supermarkt met natuurlijke smaak kunnen winnen van allerlei producten die met kunstmatige smaakstoff en lekker worden gemaakt.’ Telers die specifi eke inhoudsstoff en van fruit willen verwaarden, kunnen dat volgens de teler het beste laagdrempelig starten. ‘Probeer aan te sluiten bij een bestaande goedgekeurde claim, zoals vitamine C. Dat is veel goedkoper en bekender bij consumenten dan een hele nieuwe inhoudsstof.’

Gezondheidsclaims
Alie de Boer is voedingswetenschapper en hoofd van het Food Claims Centre Venlo (FCCV), onderdeel van Maastricht University op de Brightlands Campus in Venlo. Bedrijven kunnen hier terecht met hun vragen over gezondheidseff ecten en veiligheidseisen van voedingsmiddelen.

Voeding en gezondheid zijn volgens De Boer belangrijke issues. ‘Als ondernemer kun je hier slim op inspelen door je de vraag te stellen: wat zit er nog meer in het product dat je als mens goed kunt gebruiken? En hoe vertaal ik dit naar nieuwe producten en sluit ik aan bij de behoefte van de consument?’

Voedings- en gezondheidsclaims kunnen volgens De Boer echt een meerwaarde geven aan een product. ‘Een claim is een belangrijke bron van informatie. Het zorgt ervoor dat jij je met jouw product onderscheidt. Je kunt deze claims gebruiken om gezondheidsinformatie over te brengen op de consument.’ De Boer ziet samenwerking als iets essentieels om tot innovatieve ideeën, producten en bedrijfsconcepten te komen die bij de vragen van nu én morgen passen. ‘Volgens mij hebben we elkaar nodig om het voedselsysteem gezonder en duurzamer te maken en kunnen we er alleen gezamenlijk voor zorgen dat innovaties vanuit deze regio daar daadwerkelijk aan bijdragen.’

Bright recipes
Saskia Goetgeluk, directeur van Brightlands Campus Greenport Venlo, ziet ‘samenwerken’ ook als het kernwoord als het gaat om inhoudsstoffen. ‘We moeten met elkaar onderzoeken, valoriseren en innoveren. Door experts, ondernemers en kennis bij elkaar te brengen werken we op de campus aan gezonde en veilige voeding van de toekomst. Door het samen te doen bespaart een ondernemer geld en komen innovaties sneller van de grond.’

www.brightlands.com

 

Translate »