Parkeeroverlast vrachtwagens vraagt om strenge handhaving

Veelal buitenlandse truckers staan tijdens zon- en feestdagen met tientallen tegelijk geparkeerd op plaatsen waar het verboden is. Zoals op bedrijventerreinen, parkeerplaatsen bij tankstations die bedoeld zijn voor korte stops en soms zelfs vluchtstroken. Dit leidt tot onbereikbare bedrijven, overlast en onveilige situaties. Ondernemend Venlo roept de overheid op tot internationale politieke oplossingen. Tegelijkertijd moet er op korte termijn strenge lokale handhaving plaatsvinden.

Tekst: Wesley Hegge

“Dit kan zo niet langer”, zegt voorzitter Peter Thissen van Ondernemend Venlo (O.V.). “Men kan geregeld het terrein niet op, omdat fout geparkeerde vrachtwagens de inrit versperren.”

Overlast
Truckers, meestal afkomstig uit Oost-Europa, houden zich niet aan de regels en staan op plaatsen waar het verboden is. Omdat er op zon- en feestdagen in Duitsland een rijverbod voor vrachtwagens van 7,5 ton of meer geldt, rijden ze een stuk door  en nemen hier de verplichte rustpauze. Thissen: “Naast financiële schade voor ondernemers die onbereikbaar zijn, veroorzaken ze schade aan de bermen en het wegdek. Bovendien laten ze een enorme troep achter. Ze doen hun behoefte op straat en ik heb zelfs gehoord dat er een tippelzone is.”

Niet alleen op de bedrijventerreinen, ook langs de snelwegen is het raak. “Ze overnachten bij tankstations op parkeerplaatsen die bedoeld zijn voor korte stops. Of nog erger, ze parkeren op de vluchtstroken op de A67. Er is een gebrek aan parkeerplaatsen voor vrachtwagens langs en nabij de snelweg en toch parkeren ze uitgerekend hier. Waar in Duitsland, Frankrijk en Engeland forse boetes uitgeschreven worden, lijken de truckers zich hier geen zorgen te maken om op de bon geslingerd te worden. Blijkbaar laat de handhaving te wensen over.”

Uitbreiding parkeerplaats
O.V. zoekt proactief naar oplossingen. Zo zijn er in juli en augustus testvluchten met drones geweest op bedrijventerreinen om te onderzoeken hoe het probleem op een innovatieve manier aangepakt kan worden. Het inzetten van drones voor het monitoren van foutief geparkeerde vrachtwagens is nog niet eerder gebeurd in Europa. Momenteel bekijkt O.V. hoe die pilot een vervolg krijgt.

Ondertussen wordt het probleem steeds groter. De gemeente gaat de truckparking van 225 aan de James Cookweg uitbreiden met extra ruimte voor 165 vrachtwagens. Er is nog geen concrete planning, maar de voorwaarden aan de subsidieregeling schrijven voor dat de uitbreiding voor eind 2022 gerealiseerd moet zijn. Limburg, Zuid-Holland en Noord-Brabant ontvangen hiervoor gezamelijk vier miljoen euro van de Europese Commissie.

De commissie Infrastructuur en Logistiek van O.V. is blij met de geplande uitbreiding. Commissievoorzitter Joris Tenhagen: “Maar het is een druppel op een gloeiende plaat. Verschillende landen profiteren van de economische groei waardoor er een toename van vrachtverkeer uit Oost-Europa is. Dat zorgt in de toekomst voor nog meer problemen.”

Handhaven
Daarom roept de commissie Infrastructuur en Logistiek de gemeente Venlo op om naar de provincie te stappen. “We moeten met andere gemeenten de provincie aanzetten om in overleg te treden met de deelstaatregering van Noordrijn-Westfalen over een oplossing voor de lange termijn. Het kan niet zo zijn dat wij de problemen van de buren moeten oplossen.” Op de korte termijn wil O.V. samen met de gemeente Venlo en eventueel andere gemeenten strengere handhaving voor elkaar krijgen. De gemeente treedt op, maar heeft een beperkte capaciteit.

O.V. gaat een lijst delen van de tien locaties waar de meeste overtredingen plaatsvinden. Bovendien stelt O.V. voor een pilot te starten waarbij er extra capaciteit wordt ingezet in de vorm van een particuliere partij. Op andere plekken in Nederland werken gemeenten en lokale politie-eenheden succesvol samen met particuliere bedrijven. Dat zou in Venlo ook moeten gebeuren. “Liever vandaag dan morgen”, besluit Thissen. “Het moet nu écht ophouden. ”

Translate »