Railterminal springplank voor mondiaal vervoer

Railterminal springplank voor mondiaal vervoer

Venlo ligt geografisch gunstig, maar dat is geen garantie voor succes. Succesfactor is de ondernemingskracht. Cabooter Group exploiteert de nieuwe railterminal, de grootste inland terminal van Europa. Een interactief proces met de gemeente van acht jaar heeft geleid tot de realisatie. Samen bespreken ze de toekomstige uitdaging: met de railterminal als spin in het web de samenwerking tussen bedrijven uitbouwen. Zodat de regio een wereldwijde hotspot wordt.

Door Wesley Hegge

In totaal 28 hectare, met acht sporen van negenhonderd meter. De nieuwe railterminal op Trade Port Noord heeft de weidsheid van het Plein van de Hemelse Vrede in China. Peter Pardoel, boardmember bij Cabooter Group, maakt de vergelijking opzettelijk. Naast een verbinding met Rotterdam, kijkt het bedrijf naar verschillende routes in Europa en richt het vizier ook op het Verre Oosten.

“Ik heb in China wel eens uitgelegd hoe de situatie hier is”, zegt Pardoel. “Dan wordt duidelijk hoe gefragmenteerd het hier nog is. Terwijl we dat niet willen. Vanuit China zien ze een compleet netwerk van logistieke clusters, spoorlijnen, vaarwegen en snelwegen. Zo moeten we er ook naar kijken, die kansen moeten we samen met andere bedrijven en terminals benutten. We bedienen behalve de regio Venlo ook de regio Mönchengladbach.”

Waar voor Cabooter Group de realisatie van de railterminal een doel is, dient het voor de regio als middel om te groeien. Pardoel: “Ik ben hier namens Cabooter Group, maar wat te denken van Ewals Cargo Care, KLG Europe en Seacon Logistics? Dat zijn spelers van formaat die ertoe doen. Dat deze in Venlo gevestigd zijn, is een geweldig gegeven. Opgeteld zijn we een enorme logistieke force. Door bruggen te slaan kunnen we als regio uitgroeien tot wereldwijde hotspot. De railterminal fungeert als belangrijke hub voor al die verbindingen.”

Samenwerken
Het succes valt of staat met samenwerking, weet ook wethouder Erwin Boom. “Het klinkt als een cliché, maar samenwerking is de sleutel tot succes. Grote logistieke ondernemers weten elkaar steeds meer te vinden. Als ze elkaars krachten gaan gebruiken in slimme samenwerkingen, kunnen ze zich nog sterker onderscheiden.”

Boom voegt eraan toe dat het gigantisch knap is dat Hans Cabooter, een eigen ondernemer uit Venlo, dit heeft gerealiseerd. “De grootste inland railterminal van Europa, dit had jaren geleden niemand durven dromen!”

Pardoel benadrukt dat ook de overheid een belangrijke rol heeft gespeeld, niet alleen tijdens het proces, maar ook bij het scheppen van de voorwaarden. “Vele jaren geleden heeft de gemeente bedacht: met dat terrein op Trade Port Noord gaan we wat doen. Vanaf dat moment is eraan getrokken en zijn er intelligente dingen gebeurd. Die vallen de leek niet op, maar als je in het vak zit wel. Als je over Trade Port Noord rijdt, zie je bijvoorbeeld nergens rotondes. In plaats daarvan zijn ovalen aangelegd. Dat zorgt ervoor dat vrachtwagens minder moeten remmen, dus een betere doorstroom van verkeer en minder CO2-uitstoot. Het terrein is veilig, ruim opgezet en ligt ver van de bewoonde wereld. De gemeente heeft keuzes durven maken en is daar trouw aan gebleven.”

Keuzes maken
De railterminal gaat niet alleen zorgen voor economische groei, het stimuleert ook de zogeheten modal shift. Boom: “Vervoer per trein is duurzamer dan per vliegtuig of vrachtwagen. Dit willen we stimuleren. Het sluit aan bij de ambities van de Gezondste Regio Noord-Limburg. Spoor en water hebben de toekomst. Daarom willen we ook de haven doorontwikkelen tot industriehaven.”

Pardoel benadrukt dat de knop om moet bij ondernemers. “Het vertrouwen in het vervoer per trein moet groeien. Als je als ondernemer acht vrachtwagens hebt rijden, kun je acht chauffeurs aanspreken. Bij vervoer over het spoor zijn die acht vrachtwagens onderdeel van een lading. De invloed is minder, je moet je overgeven en vertrouwen hebben. Gelukkig zien we het vertrouwen bij ondernemers groeien.”

Translate »