Tuincentrum Leurs: een onderneming met een missie

Tuincentrum Leurs: een onderneming met een missie

Op de parkeerplaats voor de winkel staan foodtrucks. De horeca-afdeling is gesloten en zo te zien zijn er snel nieuwe ideeën bedacht. Hier wordt het ijzer gesmeed als het heet is. Specialist in bedrijfscultuur en teamontwikkeling Marcel van Bergen van Covidius ontmoet Peggy Leurs en haar partner Bart Renkens van Tuincentrum Leurs om te praten over de nieuwe SLIM-regeling, een subsidie voor leren en ontwikkelen in het mkb.

In het horecacafé zit niemand, een vreemde gewaarwording. Normaliter zitten hier per dag vele honderden mensen. Het bedrijf is sinds 1997 aan de Nijmeegseweg in Venlo gevestigd. In 1999 is Peggy op 23-jarige leeftijd als derde generatie in de onderneming gekomen. De ondernemersfamilie timmert nu al zo’n vijftig jaar succesvol aan de weg en is een begrip in de regio.

Drijfveren
Van Bergen is op verzoek van MKB Limburg op bezoek. Hij wil weten wat de drijfveren zijn om het ondernemerschap in deze vorm tot uiting te laten komen. Zonder aarzeling komt het antwoord: het bezorgen van geluksmomenten voor de mensen. Dit wekt de nieuwsgierigheid, omdat je in deze harde wereld zou verwachten dat zakelijke doelen toch sterk de overhand voeren.

Leurs verduidelijkt: “Natuurlijk moet er geld verdiend worden, we hebben de verantwoording over bijna 325 medewerkers. Maar onze filosofie heeft in de loop der jaren een fundamentele wijziging ondergaan. We zijn volledig overtuigd dat het om de beleving gaat. Dat voeren we door tot in de diepste vezels van ons bedrijf. Niet alleen omdat het commercieel nodig is, maar ook omdat we het intrinsiek zo voelen! We hebben dan ook geen klanten, we hebben gasten. We willen onze gasten een fijn en warm gevoel geven, noem het maar een dagje uit. Je kunt naar een museum of naar de Efteling gaan, maar je kunt ook naar Tuincentrum Leurs gaan.”

Geluksmomenten
Met een bezoekersaantal van 1,2 miljoen gasten per jaar is het een echte publiekstrekker. Als Van Bergen doorvraagt naar de filosofie en welke rol overheidsregelingen de afgelopen jaren hierin hebben gespeeld, blijkt het geen expliciet marketingverhaal te zijn, maar ligt er veel diepgang en overtuiging aan ten grondslag. De overtuiging om goede en mooie dingen te doen, ook in hun kleinste vorm, om het leven van de gasten én medewerkers een stukje aangenamer te maken. Leurs geeft aan dat er in het verleden gebruik is gemaakt van ESF-subsidies, gericht op duurzame ontwikkeling van medewerkers. “In het begin werd hier nog heel bescheiden gebruik van gemaakt, immers ontwikkeltrajecten kosten hoe dan ook geld, ook met subsidie. Maar toch was de nieuwsgierigheid groot genoeg om het te proberen.”

Gaandeweg werd het effect van het actief werken met de medewerkers aan hun zelfontwikkeling en de bedrijfscultuur duidelijk. Enerzijds zagen ze de medewerkerstevredenheid groeien, omdat er ruimte was voor scholing, zelfontwikkeling en eigen verantwoordelijkheid. Anderzijds zagen ze parallel hieraan ook de omzet substantieel stijgen. De creativiteit groeide, doordat ze samen met de medewerkers voortdurend werkten aan de missie, visie en strategie.

“Dit doen we uiteraard nog steeds”, zegt Renkens. “De financiële middelen die door het bedrijf worden ingezet voor ontwikkeling worden niet meer gezien als kosten, maar als goed renderende investeringen. Hierdoor wordt er ook nu weer intensief gebruik gemaakt van de beschikbare regelingen.”

De nieuwe SLIM-regeling waarvan het tuincentrum gebruik maakt met hulp van Covidius, is het meest recente voorbeeld. De overheid zet hiermee stevig in op duurzame inzetbaarheid en persoonlijke ontwikkeling van medewerkers. De arbeidsmarkt moet een substantieel kwalitatieve boost krijgen. Soms kan één en één toch meer zijn dan twee. Ook in deze tijd…

Meld je nu kosteloos aan voor het MKB-Limburg Ondernemersplatform. Dé ontmoetingsplek voor ondernemers in Limburg!

Translate »