Export voeding en dranken goed voor 25 miljard euro

Limburg – De export van voeding en dranken van Nederlandse makelij was in 2018 goed voor 25,1 miljard euro. Het is daarmee de categorie waaraan de bv Nederland het meeste verdiend.

Onder voeding en dranken vallen onder meer groenten, fruit, zuivel, cacaoproducten en bewerkte producten daarvan. In 2015 bedroeg de export uit deze categorie nog 22,8 miljard euro. Dat blijkt uit de publicatie Nederland Handelsland 2019 van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Gemiddeld verdient Nederland op elke euro Nederlandse makelij die wordt geëxporteerd 51 eurocent. Dat is minder dan in 2015 (53 eurocent). Dat betekent dat er per euro export 2 eurocent meer import van goederen of diensten nodig is dan in 2015.

Verdiensten
Voor de categorie voeding en dranken lagen de verdiensten in 2015 op 60 eurocent per euro, dat was in 2018 59 eurocent. Aan een euro natuurproduct of grondstof (zoals bloemen en planten) verdient Nederland via de export het meest, gemiddeld 64 eurocent.

Als het gaat om de toegevoegde waarde van afzonderlijke productengroepen dan verdient Nederland het meest aan machines en machine-onderdelen. De toegevoegde waarde door de export van machines, zoals chipmachines en machines voor de voedingsmiddelenindustrie, was in 2018 bijna 16 miljard euro. Dat is bijna 4 miljard euro meer dan in 2015.

Exportcijfers CBS. © CBS

Na machines zijn metaal en metaalproducten met bijna 6 miljard euro het meest profijtelijke exportproduct. Sierteelt (o.a. bloemen, planten, bloembollen, boomkwekerijproducten) komt op een derde plek met exportverdiensten van bijna 5,5 miljard euro. Aardgas, hoogwaardige kunststoffen, vlees en organische chemie (zoals koolwaterstoffen) leverden Nederland elk tussen 4,5 en 5 miljard euro aan exportverdiensten op in 2018.

Vlees en zuivel
Ook de waarde van de export van vlees nam toe van 4 miljard euro in 2015 naar 4,6 miljard euro vorig jaar. In zuivel steeg de exportwaarde in die periode van 3,5 naar 4 miljard euro. In bewerkte voedingsproducten, zoals babymelkpoeder, groeide de internationale afzet van 2,9 naar 3,2 miljard euro.

Translate »