Intercityverbinding Eindhoven – Düsseldorf vanaf 2025
Op 6 mei werd het samenwerkingscontract ondertekend voor het realiseren van een intercityverbinding tussen Eindhoven en Düsseldorf. Het is de bedoeling dat de trein in 2025 gaat rijden en de rit duurt dan ruim 1,5 uur.
De overeenkomst werd in Venlo ondertekend door Staatssecretaris Stientje van Veldhoven, Minister van Verkeer NRW Hendrik Wüst, Gedeputeerde Mobiliteit Christophe v.d. Maat (Noord Brabant) en CEO Verkehrsverbund Rhein Ruhr Ronald Lünser
Voor die verbinding moet er nog wel het een en ander geregeld worden. Twaalf kilometer enkelspoor tussen Kaldenkirchen en Dülken moet worden verdubbeld. Een budget van de nodige ongeveer 135 miljoen euro is nog niet vrijgemaakt. De Duitse overheid heeft wel aangegeven dat dit hoge prioriteit heeft. In Venlo moet een treinreiziger nu nog een overstap maken vanwege de verschillende vervoersbedrijven, dit zal straks niet meer nodig zijn. Door dit samenwerkingscontract kan er nu een aanbesteding worden opgestart voor één vervoerder.
Er komt een stop in Venlo. Als de internationale intercity gaat rijden zal de intercity Schiphol – Venlo één keer per uur ingekort worden tot Eindhoven. Daarnaast zal er per uur één Sprinter vanuit Deurne door gaan rijden naar Venlo.
Goed voor Economie
Tijdens de bijeenkomst wordt benadrukt dat de verbinding van grote belang is voor een goede spoorverbinding met de oosterburen. Goed voor de economie en de werkgelegenheid. Een goede en snelle treinverbinding van Eindhoven Airport en Brainport met de luchthaven in Düsseldorf past in de ambities van het vliegveld. En daarmee wordt de verbinding gelegd met het Duitse hogesnelheidsnet.
Verwachtingen
Er wordt geschat dat de nieuwe verbinding zo’n 600 reizigers per dag (40%) meer zal gaan opleveren. Volgens Staatssecretaris Van Veldhoven is de verwachting dat deze lijn in een later stadium doorgetrokken zal worden naar Breda, Rotterdam en Den Haag. De reistijd is ongeveer 20 minuten korter en zal veel zakelijke reizigers trekken. “Met de auto ben je wel sneller maar je kunt onderweg in de intercitytrein werken”.
Het complexe onderwerp staat al 15 jaar op de agenda maar nu na overleg met diverse internationale overheden en vervoerders en infrabeheerders is een belangrijke stap gezet.