Wat maakt Venlo? Zesdelige tv-serie brengt parels van bedrijventerreinen in beeld

Wat maakt Venlo? Zesdelige tv-serie brengt parels van bedrijventerreinen in beeld

Venlo herbergt veel parels van ondernemingen. Bedrijven met ondernemers-geest, daadkracht en innovatief vermogen die koploper zijn in een hun markt. Toch ontbreekt een gevoel van trots. Want veel mensen hebben geen idee van de unieke bedrijvigheid. Het tv-programma ‘Wat maakt Venlo…’ gaat daar verandering in brengen. Zodat het gevoel van trots bij inwoners wordt aangewakkerd en studenten inzien dat ze hier op de juiste plek zijn om een carrière op te bouwen.

Tekst: Wesley Hegge

Wanneer deze editie van O.Venlo verschijnt, heeft Omroep Venlo de eerste afleveringen uitgezonden op televisie. In korte video’s laat een verslaggeefster zien welke toonaangevende bedrijven de gemeente Venlo rijk is. Elke aflevering heeft een bepaald thema. Zo wordt in de eerste aflevering onderzocht wat de regio Venlo zo uniek maakt. Daarna wordt ingezoomd op gezondheid (agro), Venlo als hotspot (logistiek), producten en innovaties die de hele wereld overgaan (maakindustrie), duurzaamheid (circulaire economie) en tot slot wordt de samenwerking belicht.

Van nu naar de toekomst
Daarmee wordt de centrale vraag beantwoord: wat maakt Venlo? “De serie heeft twee belangrijke uitgangspunten, het heden en de toekomst”, zegt Stanley Mooren, vestigingsdirecteur Sligro Venlo en commissielid PR & Communicatie Ondernemend Venlo (O.V). “We hebben enorm veel bedrijven waar we dankbaar voor mogen zijn dat die hier in de regio gevestigd zijn. Echte parels, wereldwijde koplopers. Vanuit het positieve beeld van nu wordt een brug geslagen naar de toekomst.”

Alle bedrijven hebben namelijk een gezamenlijk doel: de kopposities stabiliseren en tot verdere groei laten komen. Daarom bestaan de afleveringen naast bedrijfsbezoeken uit discussies. Betrokkenen vanuit het bedrijfsleven, de politiek en het onderwijs gaan onder leiding van presentator Frans Pollux met elkaar in gesprek over waar kansen en mogelijkheden liggen. Maar ook waar de te tackelen uitdagingen liggen om verdere groei te bewerkstelligen. De opnames vonden plaats in een unieke tv-setting in Villa Flora en zijn te zien op maandag 4, 11, 18 en 25 november en 2 en 9 december bij Omroep Venlo.

Constance Jentjens

Arbeidsmarkt
Het tv-programma is een project van O.V., gemeente Venlo, Rabobank Venlo e.o., Fontys International Business School en Omroep Venlo. “In Venlo werken de overheid, de ondernemers en het onderwijs nauw samen om gezamenlijke ambities te realiseren”, zegt Ellen Berkvens (gemeente Venlo). “Een goed functionerende arbeidsmarkt heeft hoge prioriteit. Dat begint met het zichtbaar maken van de bedrijvigheid. Er is niet echt een gevoel van trots onder de bevolking. Dat komt door het simpele feit dat men niet weet welke prachtige bedrijven hier liggen.”

Berkvens noemt Pentair Haffmans als voorbeeld. “Wie weet dat dit Venlose bedrijf een CO2-gehaltemeter produceert dat wereldwijd gebruikt wordt? Haast niemand. Van Noord-Korea en Papoea-Nieuw-Guinea tot in Amerika gebruiken bierbrouwers de gehaltemeter om het koolzuurgehalte van hun bier te meten. Het is een belangrijk product, want de hoeveelheid koolzuurgas (CO2) in bier bepaalt de smaak, het aroma en de houdbaarheid. Het bedrijf is wereldmarktleider. De brouwerijen van Heineken, Carslberg, SABMiller, Anheuser-Busch InBev, allemaal hebben ze wel iets van Pentair Haffmans in huis.”

Een ander voorbeeld dat Mooren te binnen schiet, is Koninklijke Kusters Engineering. Het bedrijf is wereldwijd marktleider in machines voor de vernietiging van versleten en ongeldig geworden geld. “De machines versnipperen allerlei valuta’s, van euro’s tot Chinese yuans, van peso’s in Cuba tot riyals in Qatar. Een ongekend innovatief bedrijf. Kusters vernietigt niet alleen geld, maar verwerkt de restanten daarvan tot briketten die voor uiteenlopende doeleinden te gebruiken zijn, zoals een beschermlaag over landophogingen, bouwmaterialen en energieopwekking in verbrandingsinstallaties.”

Trots
Het is slechts een greep uit de bedrijven die sterk zijn in hun eigen markt. Genoeg om trots op te zijn dus. De makers hopen dan ook te bereiken dat inwoners na het zien van de serie  vol enthousiasme kunnen uitdragen wat Venlo allemaal te bieden heeft. Anderzijds is de doelstelling om de ogen van studenten te openen. Mooren: “We zien dat onze jongeren in andere steden gaan studeren en daar vervolgens ook gaan werken. Ze hebben geen idee dat ze in Venlo ook een uitdagende carrière kunnen opbouwen. Bijvoorbeeld op het gebied van innovatieve productontwikkeling of in de gezonde voeding. Er zijn een aantal gevestigde namen, maar ook nieuwe bedrijven die de markt bestormen. Juist de jongeren zijn essentieel in het arbeidsmarktvraagstuk.”

Berkvens vult aan: “Als we een aantrekkelijke regio willen blijven, moeten we de vergrijzing tegengaan. Een manier om dat voor elkaar te krijgen, is het behouden en aantrekken van jongeren.”

Ondernemend Venlo
Als belangbehartiger van de Venlose ondernemers op de bedrijventerreinen zet O.V. in op verschillende onderdelen. Mooren: “In bepaalde sectoren hebben ondernemers te maken met flinke personeelstekorten. We moeten stoppen bescheiden te zijn en laten zien dat we in de regio Venlo voorop lopen op allerlei gebieden. Daar draagt deze serie aan bij.”

De uitzendingen worden niet alleen op televisie uitgezonden. De reeks is ook online te bekijken via de kanalen van Omroep Venlo en de partners. Berkvens: “Het is veel meer dan een tv-programma. Het beeldmateriaal wordt gebruikt voor allerlei doeleinden. Zo maken we ook video’s die geschikt zijn voor socialmediakanalen als Facebook en Instagram. Die kunnen onderwijsinstellingen inzetten om studenten laagdrempelig kennis te laten maken met al die parels die Venlo herbergt. Bedrijven die niet alleen koploper zijn in hun branche, maar ook een voortrekkersrol op zich nemen in de regionale economie.”

www.investinvenlo.nl

Translate »