‘Wij verkopen geen producten, wij verkopen emotie’
Op industrieterrein Geloërveld in Belfeld ligt The Jekill and Hyde Company. Hier worden motoruitlaten geproduceerd waar de gemiddelde motorrijder meer dan enthousiast van wordt. Door de regelbare uitlaatsystemen kunnen rijders met één druk op de knop switchen tussen drie sound-modi, die voor 100 procent legaal zijn. “Met alles wat we doen, willen we de ultieme rijervaring bieden”, aldus Geert Valckx (CEO).
Aan de Pannenberg in Belfeld staan gebouwen die zowel van binnen als buiten rood-zwart kleuren, tot het interieur aan toe. De uitstraling is krachtig en ruig, net als de producten die hier worden gemaakt. Het is de ‘homebase’ van The Jekill and Hyde Company, die dit jaar het 25-jarig bestaan viert. Het bedrijf, dat zijn oorsprong vond in een Belfeldse garagebox, is in die jaren uitgegroeid tot een exportproducent naar landen over de hele wereld met kantoren in Duitsland, Zwitserland, Frankrijk en Canada. “Een bedrijf dat begon als een hobby, is uitgegroeid tot een wereldspeler”, aldus Geert Valckx.
‘Wat begon als een hobby, is uitgegroeid tot een wereldspeler’
‘The good and the bad’
De meeste goede ideeën beginnen klein. Het idee voor het elektronisch regelbare uitlaatsysteem ontstaat 25 jaar geleden tijdens een bezoek aan de welbekende MotoGP TT in Assen. In die tijd rijden de meeste mensen met ‘drag pipes’, die voor een extreme ophoping van geluid (of lawaai, afhankelijk van hoe je het bekijkt) zorgen wanneer je in een groep rijdt. Dus waarom niet de mogelijkheid bieden om ‘stil’ of ‘luid’ te zijn wanneer het gepast of gewenst is? Zo wordt het systeem van de verschillende standen toegepast door een klein groepje ingenieurs, in eerste instantie vanuit een garage. De investeerder en motorliefhebber Jacques van de Kerkhof krijgt lucht van het product en geeft aan te willen investeren. Echter wel op één voorwaarde: het uitlaatsysteem moet volledig legaal worden. Er wordt geïnvesteerd in een nieuw pand en een Duitse ingenieur met veel ervaring in de brache van uitlaatsystemen wordt aangetrokken. In de jaren die volgen worden ontelbare prototypes ontwikkeld en dankzij de welbekende bloed, zweet en tranen bereikt men in 2010 de langverwachte mijlpaal: de Europese typegoedkeuring wordt verkregen. “Dr. Jekill & Mr. Hyde | The Exhaust was eindelijk gegroeid tot een volledig legaal uitlaatsysteem dat voldeed en vandaag de dag nog altijd voldoet aan de Europese wetgeving”, zegt Valckx. “We geven veel om het milieu, dus al onze uitlaatsystemen zijn gebouwd om ruim binnen alle luchtkwaliteitsnormen te blijven. Daarnaast zorgt de zogenaamde smartbox ervoor dat de rijder altijd legaal de weg op gaat, in welke modus dan ook. Dankzij de slimme software grijpt het systeem in en sluit de klep wanneer de wet dit voorschrijft.
Serieuze onderneming
Vanaf 2010 werd The Jekill and Hyde Company écht een serieuze onderneming. De naam is gebaseerd op de roman uit 1886 waarin de welgemanierde dokter, Dr. Henry Jekyll, geïnteresseerd is in het goed en kwaad. Door te experimenteren, transformeert hij in de demonische persoonlijkheid Edward Hyde die afschuwelijke dingen uitvoert. “De meerdere persoonlijkheden zie je terug in de drie modussen van de uitlaat, genaamd de Dr. Jekill-modus, de Dynamic modus en de Mr. Hyde-modus (luidste)”, zegt Sjoerd Ottenheim (productmanager). “Deze laatste is ‘de badass’ van het boek, want dat is de beleving die je ervaart met zo’n mooi, diep basgeluid wanneer je met deze uitlaat rijdt. Alsof je buiten de lijntjes kleurt, terwijl dit dus in de praktijk absoluut niet zo is.”
The Jekill and Hyde Company bevindt zich weliswaar in een nichemarkt, maar is wereldwijd de marktleider op het gebied van elektronisch regelbare uitlaatsystemen. Het team van The Jekill and Hyde Company reist naar beurzen over de hele wereld om meer bekendheid te genereren. “Het is prachtig om de reacties te bestuderen”, zegt Valckx. “Er zijn veel mensen die nog nooit ons geluid hebben waargenomen en zeggen kippenvel te krijgen als wij het op onze showmotoren laten horen. Dan ben ik toch wel een beetje trots.”
Samenwerken in de regio
The Jekill and Hyde Company maakt hedendaags uitlaten voor motoren van de merken Harley-Davidson, Indian, Triumph en BMW. Er wordt echter geen uitlaten via de website van The Jekill and Hyde Company of aan de deur verkocht. “Daar is het bedrijf te groot voor geworden”, legt Tom Goosen (marketing manager) uit. “Daarom verkopen we alleen via dealers. Zij kunnen ook direct de uitlaten monteren en zo wordt onze kwaliteit gegarandeerd.” Goosen maakt deel uit van het sales & marketing team van het bedrijf. Over alle vestigingen van The Jekill and Hyde Company zijn er maar liefst 35 werkzaam in de sales en marketing, van de in totaal 90 personeelsleden. “Zij werken met name in onze buitenlandse vestigingen. We zetten ons fanatiek in om te groeien door nog meer bekendheid te genereren en met meerdere landen samen te werken. Zo zijn er nog genoeg landen waar onze uitlaten een meerwaarde kunnen zijn.”
3.000 combinaties
Ondanks dat het bedrijf blijft groeien, ligt het hart van The Jekill and Hyde Company nog altijd in Belfeld. “Dit is de plek waar belangrijke beslissingen worden gemaakt en ook de enige plek waar we daadwerkelijk uitlaten fabriceren”, legt David Richter (teamleider assemblage) uit. “De medewerkers assembleren dagelijks zo’n tachtig uitlaten. Het volledige proces, van assemblage tot het testen van het systeem, het laseren van het typeplaatje, het programmeren van de smartbox en natuurlijk de eindcontrole en verzending, vindt hier plaats. Omdat klanten zelf hun product kunnen samenstellen, zijn er meer dan 3.000 combinaties te maken. De keuze is oneindig.” Voor de aanlevering van metaal werkt The Jekill and Hyde Company nauw samen met bedrijven uit de regio. Valckx: “Waarom zou je materiaal uit China laten komen, als we zulke mooie bedrijven in de regio hebben? Zo krijgen we materialen zoals beugels, verpakkingen, binnenwerken en meer aangeleverd van bedrijven uit Venlo en omgeving. Als er een probleem is, kunnen we er in 10 minuten heenrijden om het te bespreken. Dat is superhandig.” Valckx is trots op de toevoeging die The Jekill and Hyde Company is voor Venlo en omgeving. “We zijn een speler in de regio, horen hier thuis en Venlo mag trots op ons zijn.”
‘We zetten ons fanatiek in om nog meer bekendheid te genereren en samen te werken in nóg meer landen’
Gelijkheid op de werkvloer
Naast de assemblagemedewerkers en de eerdergenoemde sales- en marketingmedewerkers, werken er in Belfeld ook nog werknemers in vele andere functies. Valckx: “Zo is hr, ICT en finance hier op kantoor gevestigd, hebben we ons eigen warehouse en hebben we een groep van vijftien ontwikkelaars: superslimme techneuten die dag, in dag uit bezig zijn met kwaliteitsverbetering en het ontwikkelen van nieuwe typen uitlaten. We hebben een jong en gezellig team, ikzelf krik de leeftijd wel een beetje op”, zegt hij lachend. Opvallend is dat iedereen in het bedrijf, van de CEO tot in het magazijn, dezelfde zwarte kleding met bedrijfslogo draagt. “We willen uitstralen dat we één team zijn. Er moet geen verschil zijn tussen elkaars functie, want we zijn allemaal even belangrijk voor de totstandkoming van het eindproduct.” The Jekill and Hyde Company is nog altijd op zoek naar extra versterking in het team, omdat het bedrijf blijft groeien. “Het hebben van een motor is geen verplichting om hier te werken, maar wel een dikke pre”, zegt Valckx. “Maar het is veel belangrijker dat je een passie hebt voor onze uitlaten”, voegt Sjoerd toe. “Want dat is ook wat wij hier doen: wij verkopen geen producten, maar wij verkopen emotie. Dat verschil moet je beseffen.”